Mimo, że przeżywamy niepewność teraźniejszości i obawy o przyszłość możemy tworzyć dla naszych uczniów klasie bezpieczną przystań i zapewnić im poczucie normalności w chaotycznym świecie. Tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym uczniowie mogą czerpać radość z nauki nawet w trudnych czasach, to zadanie dla nauczyciela.
Cztery wskazówki dla nauczycielki i nauczyciela: zbuduj silna społeczność w klasie, organizuj lekcje poza szkołą, świętuj/doceniaj, pytaj uczniów.
Zbuduj silną społeczność w klasie
Poczucie przynależności do silnej społeczności pozwala uczniom postrzegać szkołę jako bezpieczne, opiekuńcze środowisko, zapewniające wsparcie.
- Warto umożliwić uczniom wzajemne poznanie się, wspólną pracę i swobodną rozmowę.
- Można zaczynać dzień od rundy: „Jak się dziś czujesz?”, w której każdy z uczniów ma okazję podzielić się swoim nastrojem.
- Dobre wyniki daje pozwolenie uczniom na wybór i podejmowanie decyzji.
- Podobnie robienie krótkich przerw na odpoczynek.
- Warto pokazywać uczniom, że nauczycielowi na wszystkich uczniach zależy.
- Można wprowadzać rytuały i zwyczaje przynależne tylko do danej klasy.
- Zadbajmy o wspólne podsumowywanie dnia.
- Organizujmy wzajemną pomoc.
Organizuj lekcje poza szkołą
Jak najwięcej wycieczek, w których uczestniczy cała klasa.
Nauka podczas wycieczki często jest bardzo efektywna, w czasie wycieczki uczniowie lepiej się poznają.
Najlepiej, gdy wyjście poza szkołą jest związane z nauką i powiązane ze społecznością, w której uczniowi żyją. Wyjścia mogą być połączone z realizacją przez uczniów projektów.
Świętuj/doceniaj
Świętowanie bardzo jednoczy zespół klasowy. Świętować można zarówno sukcesy, jak i podejmowany przez uczniów wysiłek. Świętowanie można połączyć z prezentacją wyników (uczenia się, projektu itp.) rodzicom. Takie docenienie wzmaga poczucie wspólnoty.
Uczniowie mogą dzielić się swoimi hobby i zainteresowanie i to też może być okazja do docenienia.
Pytaj uczniów
Na wspólnotę i budowanie relacji pomiędzy uczniami i nauczycielem wpływa pytanie uczniów o zdanie i opinie. W czasach niepewności wszyscy potrzebujemy miejsca, w którym możemy być widziani i słyszani.
Można inicjować rozmowy uczniów w parach, aby każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Poczuciu ważności sprzyja możliwość dokonywania wyboru.
W ważnych sprawach nauczyciel może wysłuchać opinii uczniów i podjąć na jej postawie decyzję, która nie musi być zgodna ze zdaniem uczniów, ważne jest, aby mogli swoja opinię wyrazić i poznać również podstawy podjęcia decyzji przez nauczyciela. Dobrą zasadą jest – Nic o nas bez nas.
Czym więcej radości i bezpieczeństwa w klasie, tym lepsze relacje i proces uczenia się uczniów.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Alissy Alteri Shea z Edutopia.org.